အသီးမွာ သရက္

ခုေနခါမွာ ရာသီေပၚအသီးအႏွံလို႔ဆိုလိုက္တာနဲ႔အားလံုးမ်က္လံုးထဲ ေျပးျမင္ၾကတာက သရက္သီးျဖစ္ပါတယ္။ ေႏြေရာက္ရင္ ေမွ်ာ္ ရတာက ဥၾသတြန္သံ၊ သၾကၤန္၊ ပိေတာက္နဲ႔ သရက္လို႔ဆိုရင္ မွားမယ္မထင္ပါဘူး။ ေႏြရာသီမွာ သီးႏံွမ်ားစြာရွိပါလ်က္ ျမန္မာလူမ်ဳိး တို႔ ႏွစ္ၿခိဳက္စြာစားသံုးလိုၾကတာက သရက္သီးျဖစ္ပါတယ္။ ကမၻာတစ္၀ွန္းက လူမ်ားစြာကလည္း ေႏြရာသီမွာစားရတဲ့ သရက္သီးရဲ႕ အရသာကို ႏွစ္ၿခိဳက္သေဘာေတြ႔ ၾကပါတယ္။ ေစ်းကြက္ထဲမွာလည္း သရက္သီးကို အမ်ဳိးစံုလင္စြာ ရရွိႏိုင္ကာ မ်ဳိးရင္းကိုလိုက္ၿပီး အနံ႔၊ အရသာမတူ ကြဲျပားျခားနားျခင္းက သရက္သီးရဲ႕ ထူးျခားခ်က္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ သီးကင္း၊ အစိမ္း၊ အမွည့္ အခ်ိန္အမ်ဳိးမ်ဳိးမွာ စားသံုးႏိုင္ၿပီး သနပ္၊ ယို စသည္ျဖင့္ ပံုစံအမ်ဳိးမ်ဳိးလည္း ျပဳလုပ္စားသံုးႏိုင္တဲ့ သရက္သီးမွာ စားေကာင္းတဲ့ အရသာတစ္ခုတည္းသာ ရွိတာမဟုတ္ပါဘူး။ ခႏၶာကိုယ္ကိုအက်ိဳးျပဳတဲ့ အာဟာရတန္ဖိုးမ်ားစြာနဲ႔ ေရာဂါေ၀ဒနာ သက္သာႏိုင္စြမ္းေတြကိုလည္း ပိုင္ဆိုင္ထားပါ ေသးတယ္။ ဧၿပီလအတြက္ေတာ့ သရက္သီးမွည့္ရဲ႕ က်န္းမားေရး အက်ဳိးေက်းဇူးတစ္ခ်ဳိ႕ကို ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။

စြမ္းအားျမင့္ ဦးေႏွာက္အတြက္

သရက္သီးရဲ႕ ပါ၀င္အာဟာရ တန္ဖိုးေတြထဲမွာ အလွ်ံပယ္ေတြ႕ႏိုင္တဲ့ ဗီတာမင္ B6 က ဦးေႏွာက္ရဲ႕ လုပ္ငန္းစြမ္းရည္ ျမင့္မားေစဖို႔ ကူညီေပးႏိုင္ပါတယ္။ စြမ္းအားျပည့္တဲ့ အာ႐ံုေၾကာစနစ္ကို တည္ေဆာက္ႏိုင္ဖို႔နဲ႔ ဒီစြမ္းရည္ကို ထိန္းသိမ္းထားႏိုင္ဖို႔ ဗီတာမင္ B6 က ေထာက္ပံ့ေပးႏိုင္ပါတယ္။ နာဗ္ဆဲလ္ေတြရဲ႕ ဆက္သြယ္ေရး အေဆာက္အဦလို႔ေတာင္ တင္စားေခၚေ၀ၚေလ့ ရိွပါ တယ္။ သရက္သီးမွာ Glutamine Acid ပါ၀င္ၿပီး အာ႐ံုစူးစိုက္ႏိုင္စြမ္းနဲ႔ မွတ္ဉာဏ္စြမ္းရည္ကို တိုးတက္ေစပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ သရက္သီးမွာ Pyridoxine ဆိုတဲ့ ဓာတ္တစ္မ်ဳိးပါ၀င္ၿပီး ဦးေႏွာက္ရဲ႕ ဖြံၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို ကူညီေပးတဲ့ GABA ေဟာ္မုန္းထုတ္လုပ္မႈကို ျမႇင့္တင္ေပးပါတယ္။

ေသြးတြင္းသၾကားဓာတ္ လည္ပတ္မႈအတြက္

သရက္သီးက ခႏၶာကိုယ္အတြင္း လွည့္ပတ္ေနတဲ့ သၾကားဓာတ္ပမာဏကို ပံုမွန္အတိုင္း ျဖစ္ေနေအာင္ ထိန္းညိႇေပးႏိုင္စြမ္း ရွိတာေၾကာင့္ ဆီးခ်ဳိေရာဂါရွိတဲ့လူေတြ စားသံုးေပးသင့္ပါတယ္။ Mangiferin လို႔ေခၚတဲ့ Antioxidant တစ္မ်ဳိးက ခႏၶာကိုယ္က သၾကားဓာတ္ (Glucose) စုပ္ယူမႈကို ေလွ်ာ့ခ်ေပးၿပီး ကာဘိုဟိုက္ၿဒိတ္ ေခ်ဖ်က္မႈကို တိုးျမႇင့္ေပးတဲ့ အင္ဇိုင္းေတြကိုလည္း ထိန္းခ်ဳပ္ ေပးပါတယ္။ သရက္သီးမွာ ပါ၀င္တဲ့ Polyphenol က ခႏၶာကိုယ္ထဲက သၾကားဓာတ္ကို ေလ်ာ့က်ေစႏိုင္ပါတယ္။ သရက္သီးရဲ႔ Glycemic Index (ေသြးတြင္းသၾကားဓာတ္ညႊန္းကိန္း) က နိမ့္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ သင့္ခႏၶာကိုယ္ရဲ႕ ေသြးတြင္းသၾကားပမာဏအေပၚ ဆိုးက်ဳိးသက္ေရာက္မႈရွိမွာ စိုးရိမ္စရာမလိုဘဲ စားသံုးႏိုင္ပါတယ္။ ဆီးခ်ဳိေရာဂါေ၀ဒနာရွင္ေတြ သာမကဘဲ သာမန္လူေတြလည္း သရက္သီးစားေပးျခင္းျဖင့္ ေသြးတြင္းသၾကားဓာတ္ လည္ပတ္မႈကို ေကာင္းမြန္ေစတဲ့ အက်ဳိးေက်းဇူး ရရွိႏိုင္ပါတယ္။

အသားအေရအတြက္

သရက္သီးမွာ အသားအေရအတြက္ ေကာင္းက်ဳိးျဖစ္ေစတဲ့ အာနိသင္ေတြ ရွိေနပါတယ္။ ႂကြယ္၀စြာ ပါ၀င္တဲ့ ဓာတ္တိုးဆန္႔က်င္ပစၥည္းေတြက အသားအေရ အိုမင္းရင့္ေရာ္မႈမ်ားနဲ႔ အသက္အရြယ္ေၾကာင့္၊ ခရမ္းလြန္ေရာင္ျခည္ေၾကာင့္၊ ပတ္၀န္းက်င္ ညစ္ညမ္းမႈေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ အေရျပားေပၚက အမည္းစက္ေတြကို သက္သာေလ်ာ့ပါး ေစပါတယ္။ သရက္သီးမွာ ပါ၀င္တဲ့ ဗီတာမင္စီက ၀က္ျခံနဲ႔၀က္ျခံထြက္ေလ့ရွိတဲ့ အေရျပားကို ကုသေပးႏိုင္စြမ္း ရွိပါတယ္။သရက္သီးမွည့္ကို ဖိေခ်အႏွစ္ျပဳ လုပ္ကာ မ်က္ႏွာ၊ လည္ပင္းနဲ႔ အျခားအေရျပားေတြေပၚ တိုက္႐ိုက္လိမ္းက်ံေပးႏိုင္ၿပီး ဒီလိုျပဳလုပ္ေပးျခင္းက အသားအေရကို ေခ်ာ မြတ္ေစၿပီး သဘာ၀အစိုဓာတ္ကိုရရိွေစႏိုင္ပါတယ္။ ပါ၀င္တဲ့ Antioxidant ေတြက အေရျပားကင္ဆာ ျဖစ္ေစႏိုင္တဲ့ Free Radical ေတြကို တိုက္ထုတ္ေပးႏိုင္ပါတယ္။ ဘီတာကယ္႐ိုတင္းနဲ႔ ဗီတာမင္ ေအ က သင့္အသားအေရကို ျပန္လည္ႏုပ်ဳိေစႏိုင္ၿပီး ေတာက္ ေျပာင္ေစႏိုင္စြမ္းရွိပါတယ္။

အစာအိမ္အတြက္

သရက္သီးက အမွ်င္ဓာတ္ႂကြယ္၀ၿပီး သဘာ၀အရ အယ္ကာလိုင္း ဂုဏ္သတၱိရွိတဲ့ သစ္သီးျဖစ္ပါတယ္။ အမွ်င္ဓာတ္က ခႏၶာကိုယ္အတြင္းပိုင္း အထူးသျဖင့္ အစာေျခလမ္းေၾကာင္းတစ္ေလွ်ာက္ လႈပ္ရွားမႈကို ေကာင္းမြန္ေစၿပီး သန္႔စင္ေပးပါတယ္။ သရက္သီးက အယ္ကာလီဓာတ္ေဆာင္တဲ့အတြက္ အစာအိမ္ထဲက အက္ဆစ္ေတြကို ေလွ်ာ့ခ်ေပးႏိုင္စြမ္းလည္း ရွိတာေၾကာင့္ အက္ဆစ္ေတြ ပိုလွ်ံေနလို႔ ခံစားရတဲ့ အစာအိမ္ေ၀ဒနာေတြကို သက္သာေစပါတယ္။ သရက္သီးရဲ႕ အျခား Bio- Active ဓာတ္ေပါင္း ေတြကလည္း အစာမေၾကျဖစ္ျခင္းကို ကာကြယ္ေပးႏိုင္တာေၾကာင့္ သရက္သီးက အစာအိမ္နဲ႔ အစာေခ်ဖ်က္ျခင္း လုပ္ငန္းစဥ္ အတြက္ အစြမ္းထက္တဲ့အသီး ျဖစ္လာပါတယ္။

ကင္ဆာေရာဂါအတြက္

သရက္သီးမွာ Antioxidant အမ်ဳိးအစားေပါင္းမ်ားစြာ ႂကြယ္၀စြာပါ၀င္ၿပီး ခႏၶာကိုယ္ရဲ႕ ဆဲလ္ေတြအတြင္း Oxidation လို႔ေခၚတဲ့ ဓာတ္တိုးျခင္းျဖစ္စဥ္ကို ကန္႔သတ္ေပးပါတယ္။သရက္သီးမွာ ပါ၀င္တဲ့ အ၀ါေရာင္ ဗီတာမင္လို႔ လူသိမ်ားတဲ့ ဗီတာမင္ေအ နဲ႔ ဘီတာကယ္႐ိုတင္း၊ အယ္လ္ဖာကယ္႐ိုတင္း အစရွိတဲ့ ဓာတ္ေပါင္းေတြက အဆုတ္နဲ႔ ခံတြင္းမွာ ျဖစ္ေလ့ရွိတဲ့ ကင္ဆာေရာဂါ မ်ားကို တားဆီးကာကြယ္ေပးႏိုင္ပါတယ္။ သရက္သီးမွာ ပါ၀င္တဲ့ Antioxidant ေတြက ခႏၶာကိုယ္ကို ဆိုးက်ဳိးႀကီးႀကီးမားမား ေပးႏိုင္ တဲ့  Free Radical ေတြကို တိုက္ဖ်က္ႏိုင္စြမ္းရွိပါတယ္။ သရက္သီးက အမွ်င္ဓာတ္ႂကြယ္၀စြာပါ၀င္တဲ့ အသီးျဖစ္ျပီး သရက္သီးရဲ႕ ေပ်ာ္၀င္အမွ်င္ဓာတ္တစ္မ်ဳိးျဖစ္တဲ့ Pectin က ကင္ဆာဆဲလ္ေတြကို ဖြံၿဖိဳးေစတဲ့ Galectin 9 အမည္ရ ပ႐ိုတင္းရဲ႕ လုပ္ေဆာင္မႈေတြ ကို တားဆီးကန္႔သတ္ေပးႏိုင္စြမ္း ရွိပါတယ္။

အျခားေကာင္းက်ိဳးမ်ား

သရက္သီးမွာ သံဓာတ္ပါ၀င္မႈ ျမင့္မားတာေၾကာင့္ ေသြးနီဥဆဲလ္ ထုတ္လုပ္မႈကို ျမႇင့္တင္ေပးႏိုင္ၿပီး ေသြးအားနည္းေရာဂါ ခံစားရျခင္းမွ ကာကြယ္ေပးႏိုင္ပါတယ္။ ေလ့လာမႈျပဳၿပီးေနာက္ ကိုယ္၀န္ေဆာင္ မိခင္ေတြအတြက္ေတာင္ ေထာက္ခံခ်က္ ေပးထားပါ တယ္။ သရက္သီးမွာ ပါ၀င္တဲ့ အာဟာရတန္ဖိုးမ်ားက ခႏၶာကိုယ္ရဲ႕ ခုခံစြမ္းအားကိုလည္း ေကာင္းမြန္ေစႏိုင္ပါတယ္။ သရက္သီးရဲ႕ ဗီတာမင္ေအဓာတ္က အျမင္အာ႐ံုကို ထက္ျမက္ေစျပီး ညအခ်ိန္ျမင္ႏိုင္စြမ္းကို တိုးတက္ေစကာ မ်က္ရည္ခမ္းေျခာက္ျခင္းကိုလည္း သက္သာေစႏိုင္ပါတယ္။ ဒီလိုက်န္းမားေရး အက်ဳိးေက်းဇူးမ်ားစြာ ရရွိႏိုင္ၿပီး အဟာရတန္ဖိုးလည္း ျမင့္မားကာ အရသာမွာ တုႏႈိင္း မမီတဲ့ သရက္သီးကို မၾကာမၾကာစားသံုးရင္း သင့္ရဲ႕ေႏြရာသီကို က်န္းမာေပ်ာ္ရႊင္စြာနဲ႔ ျဖတ္သန္းႏိုင္ေစဖို႔ ဆႏၵျပဳလိုက္ပါတယ္။

Ref; Health Benefits of Mango/foodtofitness.com