စြမ္းအားျပည့္တဲ့ ဦးေႏွာက္အတြက္

အသက္အရြယ္ႀကီးလာတာနဲ႔အမွ် မွတ္ဉာဏ္စြမ္းရည္ေတြ ဆံုး႐ႈံးလာတာ၊ ခႏၶာကိုယ္မွာရွိတဲ့ ႂကြက္သားေတြ၊ ေျခလက္ေတြကို ထိန္းခ်ဳပ္ဖို႔ခက္ခဲလာတာစတဲ့ အာ႐ံုေၾကာစနစ္နဲ႔ဆိုင္တဲ့ ျပႆနာေတြ ၾကံဳေတြ႕လာရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါက သဘာ၀ျဖစ္စဥ္တစ္ခု ျဖစ္ႏိုင္ သလို သင့္အာ႐ံုေၾကာအဖြဲ႔အစည္းနဲ႔ ဦးေႏွာက္ကအရြယ္မတိုင္ခင္ အိုမင္းလာလို႔လည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ အာ႐ံုေၾကာေတြ အိုမင္းလာရ ျခင္းရဲ႕ အဓိကတရားခံကေတာ့ Free Radical ေတြေၾကာင့္ျဖစ္ၿပီး ဒီအရာေတြက ငယ္ရြယ္စဥ္မွာေတာင္ သင့္ရဲ႕ဦးေႏွာက္ကို ဒုကၡေပး ႏိုင္ပါတယ္။ စဥ္းစားေတြးေခၚေျပာဆို လႈပ္ရွားေလ့လာက်က္မွတ္စတဲ့ ခႏၶာကိုယ္ရဲ႕ ျဖစ္စဥ္အသီးသီးကို ထိန္းခ်ဳပ္ရတဲ့ ဗဟိုဌာနက ဦးေႏွာက္ျဖစ္ပါတယ္။ ခႏၶာကိုယ္ရဲ႕ အေရးအႀကီးဆံုး အစိတ္အပိုင္းတစ္ခုျဖစ္တဲ့ ဦးေႏွာက္ကို စိတ္ႀကိဳက္အသံုးျပဳၿပီးရင္ေတာ့ ျပန္လည္ အားျဖည့္ေပးဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ အျမဲတမ္း စြမ္းအင္ျပည့္၀ေနတဲ့ ဦးေႏွာက္နဲ႔ မွတ္ဥာဏ္စြမ္းရည္ကို ပိုင္ဆိုင္ႏိုင္ဖို႔ တကူးတကမဟုတ္ဘဲ အလြယ္တကူ ျဖည့္စြက္စားသံုးႏိုင္တဲ့ အစားအစာတစ္ခ်ဳိ႕ကို ေရြးခ်ယ္ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။

သစ္ၾကားေစ့

လူရဲ႕ဦးေႏွာက္နဲ႔ ခပ္ဆင္ဆင္တူတဲ့ သစ္ၾကားေစ့မွာ ဗီတာမင္ E ဓာတ္ ျမင့္မားစြာပါ၀င္ပါတယ္။ ဒီဗီတာမင္ဓာတ္က ဦးေႏွာက္ ဆဲလ္ေတြကို ပ်က္စီးေစမယ့္ Free Radical ေတြကို ပိတ္ဆို႔တားဆီးေပးပါတယ္။ ဗီတာမင္ E ၾကြယ္၀တဲ့ အစားအစားေတြကို ပံုမွန္စားသံုး ေပးျခင္းက မွတ္ဉာဏ္စြမ္းရည္ ဆံုး႐ႈံးမႈကေန ကာကြယ္ေပးႏိုင္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ သစ္ၾကားေစ့မွာ ပါ၀င္တဲ့ Antioxidant ေတြက အသက္ ႀကီးလာခ်ိန္မွာ ၾကံဳေတြ႕ရမယ့္ မွတ္ဉာဏ္ဆိုင္ရာ  ျပႆနာတစ္မ်ဳိးျဖစ္တဲ့ Alzheimer ေရာဂါျဖစ္ပြားႏိုင္ေခ်ကို ေလွ်ာ့ခ်ေပးပါတယ္။

ကိုက္လန္နဲ႔ ေဂၚဖီမ်ဳိးႏြယ္ အသီးအရြက္စိမ္းမ်ား (Cruciferous Veggies)

Super Food ျဖစ္တဲ့ ကိုက္လန္၊ ဘ႐ိုကိုလီစတဲ့ အသီးအရြက္ အမ်ဳိးအစားေတြမွာ စြမ္းအားျမင့္ Antioxidant ေတြပါ၀င္ၿပီး အဆိပ္အေတာက္ျဖစ္ေစတဲ့ Free Radical ေတြရဲ႕ ဦးေႏွာက္စြမ္းရည္ကို တိုက္ခိုက္မႈမွ ကာကြယ္ေပး ႏိုင္စြမ္းရွိပါတယ္။ အစိမ္းေရာင္ အသီးအရြက္မ်ားမ်ားစားေပးတဲ့ သက္ႀကီးပိုင္း အမ်ဳိးသမီးေတြရဲ႕ ဦးေႏွာက္နဲ႔စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ လုပ္ေဆာင္မႈေတြက သာမန္အမ်ဳိးသမီး ေတြထက္ ႏွစ္ႏွစ္ေလာက္ပိုငယ္ေနတာကို သုေသသီေတြ စမ္းသပ္ေတြ႕ ရွိခဲ့ပါတယ္။

ၾကက္ဥ

ၾကက္ဥရဲ႕ ႏွစ္သက္ဖြယ္ လိေမၼာ္ေရာင္ အႏွစ္လံုးလံုး၀ိုင္း၀ိုင္းေလးေတြမွာ Choline ၊ ဗီတာမင္ B ကဲ့သို႔ေသာ အာဟာရဓာတ္ေတြ ပါ၀င္ပါတယ္။ ဦးေႏွာက္က Choline ကိုအသံုးျပဳၿပီး Acetylcholine ျဒပ္ေပါင္းေတြကို ဖြဲ႔စည္းပါတယ္။ Acetylcholine က အာ႐ံုေၾကာ စနစ္တစ္ေလွ်ာက္မွာ ျဖစ္ပြားၿပီး မွတ္ဉာဏ္စြမ္းရည္ထိန္းသိမ္းဖို႔နဲ႔ ဦးေႏွာက္ဆဲလ္ေတြၾကား သတင္းေပးပို႔ရာမွာ အေရးပါတဲ့ Neurotransmitter အျဖစ္လုပ္ေဆာင္ပါတယ္။ အရြယ္ေရာက္ၿပီး က်န္းမာတဲ့အမ်ဳိးသား၊ အမ်ဳိးသမီးေတြကို ဆယ္ႏွစ္ၾကာ ေလ့လာ ၿပီးေနာက္ ခႏၶာကိုယ္ထဲမွာ Choline ပမာဏ ျပည့္၀စြာ ရရွိထားတဲ့သူေတြက မွတ္ဉာဏ္ပိုင္းဆိုင္ရာ စမ္းသပ္မႈအခ်ဳိ႕မွာရလဒ္ေကာင္းေတြ ရရွိခဲ့တာကို ေတြြ႕ရွိခဲ့ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သင့္မွတ္ဉာဏ္စြမ္းရည္ တိုးတက္ေကာင္းမြန္လိုတယ္ဆိုရင္ ၾကက္ဥကို မၾကာမၾကာ စားေပးႏိုင္ ပါတယ္။

စေတာ္ဘယ္ရီ

စေတာ္ဘယ္ရီသီးမွာ ပါ၀င္တဲ့ Phytochemical နဲ႔ ဗီတာမင္ စီဓာတ္က ဦးေႏွာက္နဲ႔ အာ႐ံုေၾကာစနစ္ကို ျပန္လည္ႏုပ်ဳိေစႏိုင္ပါ တယ္။ စေတာ္ဘယ္ရီသီးမွာ ပါ၀င္တဲ့ အိုင္အိုဒင္းဓာတ္က ဦးေႏွာက္နဲ႔ အာ႐ံုေၾကာစနစ္ရဲ႕ လုပ္ေဆာင္မႈေတြကို ထိန္းညိႇေပးပါတယ္။ စေတာ္ဘယ္ရီသီးရဲ႕အေရးပါတဲ့ ဂုဏ္သတၱိတစ္မ်ဳိးျဖစ္ၿပီး မ်ားမ်ားစားစားပါ၀င္တဲ့ ပိုတက္ဆီယမ္က ေတာ့ ဦးေႏွာက္ထဲကို ေသြးစီးဆင္းမႈ အားေကာင္းမြန္ေစၿပီး သိျမင္နားလည္ႏိုင္စြမ္းကို တိုးတက္ေစပါတယ္။ သုေတသနျပဳမႈေတြအရ ေသြးထဲမွာ ပိုတက္ဆီယမ္ပမာဏ ျမင့္မားေနခ်ိန္မွာ အာ႐ုံစူးစိုက္မႈေတြ၊ မွတ္ဉာဏ္စြမ္းရည္ေတြ၊ ပိုမိုအားေကာင္းေလ့ရိွတာကို ေတြ႕ရိွခဲ့ပါတယ္။

အနီေရာင္၀ိုင္၊ ရွန္ပိန္

အယ္လ္ကိုေဟာ ပမာဏမ်ားျပားစြာ ေသာက္သံုးျခင္းက က်န္းမာတဲ့ ဦးေႏွာက္ တစ္သွ်ဳးေတြကို ပ်က္စီးေစပါတယ္။ သင့္တင့္ မွ်တတဲ့ ပမာဏေလာက္ကေတာ့ သင့္က်န္းမာေရးနဲ႔ ဦးေႏွာက္ရဲ႕ မွတ္ဉာဏ္စြမ္းရည္အတြက္ အက်ဳိးရွိပါတယ္။ အနီေရာင္၀ိုင္ထဲမွာ ပါ၀င္တဲ့ Antioxidant EGCG က ဦးေႏွာက္ဆဲလ္ေတြကို အႏၲရာယ္ျဖစ္ေစမယ့္  Beta-Amyloid ပ႐ိုတင္းကို တားဆီးရာမွာ ကူညီေပးပါတယ္။ ရွန္ပိန္တစ္ခြက္မွာ ပါ၀င္တဲ့ Antioxidant ေတြက နာ့ဗ္ဆဲလ္ေတြ ႀကီးထြားဖို႔နဲ႔အျပန္အလွန္ ဆက္သြယ္မႈေတြ ေကာင္း မြန္ေစဖို႔ တြန္းအားေပးႏိုင္ပါတယ္။

အထက္ပါ အစားအစာေတြအျပင္ ဘယ္ရီသီးအမ်ဳိးမ်ဳိး၊ ေထာပတ္သီးနဲ႔ အဆီမ်ားတဲ့ ပင္လယ္ငါးေတြကလည္း သင့္ဦးေႏွာက္ ဆဲလ္ေတြကို ျပန္လည္ႏုပ်ဳိေစၿပီး မွတ္ဉာဏ္စြမ္းရည္ကို တိုးတက္ေစႏိုင္ပါတယ္။ အာဟာရတန္ဖိုး ႂကြယ္၀တဲ့ အစားအစာမ်ားကို ညီညြတ္ မွ်တေအာင္ စားေသာက္ကာ ကိုယ္လက္လႈပ္ရွားမႈ ပံုမွန္ျပဳလုပ္ေပးျခင္းျဖင့္ က်န္းမာေအာင္ျမင္တဲ့ ဘ၀ပံုစံကို ပိုင္ဆိုင္ဖို႔ သင္ျပင္ဆင္ႏိုင္ ပါတယ္။

Ref; The Best Brain Food You Should Be Eating by Reader’s Digest