စိတ္ဖိစီးမႈေတြကို ရင္ဆိုင္ေျဖရွင္းႏိုင္မယ့္ နည္းလမ္းမ်ား

စိတ္ဖိစီးမႈလို႔ဆိုလိုက္တာနဲ႔ လူအမ်ားေမးေလ့ရွိၾကတဲ့ ေမးခြန္းက ဘာေၾကာင့္ စိတ္ဖိစီးမႈျဖစ္တာလဲဆိုတဲ့ ေမးခြန္းပဲျဖစ္ပါတယ္။ လူတစ္ ေယာက္ကို ဖိစီးမႈျဖစ္ေပၚ ခံစားရေစတဲ့ အေၾကာင္းရင္းေတြက မတူညီသလို ကိစၥရပ္တစ္ခုတည္း အေပၚမွာေတာင္ လူတစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ ခံစားရတဲ့ စိတ္ဖိစီးမႈ ပမာဏခ်င္းကလည္း မတူညီႏိုင္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဘာေတြက စိတ္ဖိစီးမႈျဖစ္ေစသလဲဆိုတဲ့ ေမးခြန္းအတြက္ တိက်တဲ့အေျဖ မရွိဘူးလို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ၾကံဳေတြ႔ေနရတဲ့ 
ဖိစီးမႈေတြကို ရင္ဆိုင္ေျဖရွင္းႏိုင္မယ့္ နည္းလမ္းေတြေတာ့ရွိပါတယ္။ ကြဲျပားတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚခံစားလာရတဲ့ စိတ္ဖိစီးမႈေတြကို ရင္ဆိုင္ဖို႔အတြက္ မတူညီတဲ့ နည္းလမ္းေတြကို ပညာရွင္ေတြ အၾကံျပဳထားပါတယ္။
 
(၁) အနားယူပါ
နားခ်ိန္မရွိဘဲ အလုပ္ကိုပဲ ဖိလုပ္ေနတာက ခႏၶာကိုယ္ရဲ႕ က်န္းမာေရးအတြက္ေရာ  စိတ္ရဲ႕က်န္းမာေရးအတြက္ပါ ေကာင္းက်ဳိးေပးတဲ့ ကိစၥတစ္ခုေတာ့မဟုတ္ပါဘူး။ စိတ္အင္အားေရာ လူအင္အားေရာ စိုက္ထုတ္ၿပီး လုပ္ရတဲ့ အလုပ္တစ္ခုခုလုပ္ၿပီးတိုင္းမွာ သင့္ေတာ္တဲ့ အနားယူမႈ တစ္မ်ဳိးမ်ဳိးက လိုကိုလိုအပ္ပါတယ္လို႔ ပညာရွင္ေတြ အၾကံျပဳထားပါတယ္။ ဒီမွာေျပာထားတဲ့  အနားယူမႈဆိုတာက ရက္ရွည္ခြင့္ယူၿပီး တစ္ေနရာရာမွာ အနားသြားယူဖို႔ဆိုလိုေနတာမဟုတ္ဘဲ ေခတၱနား ခ်ိန္ကို ေျပာေနတာျဖစ္ပါတယ္။
အလုပ္တစ္ခုၿပီး ေနာက္ထပ္အလုပ္တစ္မ်ဳိး ကို ဆက္မလုပ္ခင္ ၁ဝ မိနစ္ေလာက္ အနားယူပါ။ ဥပမာ - အစည္းအေဝးက ျပန္လာလာခ်င္း ပို႔စရာရွိတဲ့ အီးေမးလ္ေတြ တန္းပို႔တာ၊ စစ္စရာရွိတဲ့ စာရင္းေတြ စစ္ၿပီးၿပီးခ်င္း အစီရင္ခံစာ တန္းေရး
တာ၊ လုပ္ငန္းကိစၥေတြ႕ဆံုမႈၿပီးတာနဲ႔ အစည္းအေဝးတန္းေခၚတာ စတာမ်ဳိးေတြကို ေရွာင္သင့္ပါတယ္။ သင့္မွာ လုပ္စရာကိစၥေတြ ေတာင္လိုပံုေနတာေၾကာင့္ ၁ဝ မိနစ္ခန္႔ ဘာမွမလုပ္ဘဲ ဒီအတိုင္းထိုင္ေနရတာက အစပိုင္းမွာ စိတ္ဖိစီးမႈကို
ပိုၿပီးဆိုးလာေစႏုိင္မွာျဖစ္ေပမဲ့ အနားယူၿပီး ေနာက္ပိုင္းမွာ လူက ပိုၿပီးသက္ေတာင့္သက္သာရွိတဲ့ ခံစားမႈမ်ဳိး ခံစားလာရကာ အလုပ္လုပ္ႏိုင္စြမ္းလည္း ပိုၿပီးတိုးတက္လာတာကို ေတြ႕လာရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အကယ္၍ သင္ခံစားေနရတဲ့ စိတ္ဖိစီးမႈ က လုပ္ငန္းခြင္နဲ႔ ပတ္သက္ေနတယ္ဆိုရင္ ဒီနည္းလမ္းကို အသံုးျပဳၾကည့္ပါ။ 
(၂) ကဖိန္းဓာတ္ကို ေလွ်ာ့ခ်လိုက္ပါ
သင့္မွာ စိတ္ဖိစီးမႈေတြမ်ားေနၿပီး လန္းဆန္းတက္ႂကြမႈ မရွိသလိုခံစားေနရတာေၾကာင့္ ေကာ္ဖီ နဲ႔ ကဖိန္းဓာတ္ပါတဲ့ ေသာက္စရာေတြကို အားကိုးေနမိပါသလား။ ေကာ္ဖီနဲ႔ ကဖိန္းဓာတ္ပါတဲ့ ေသာက္စရာေတြက သင့္ကို ယာယီ လန္းဆန္းတက္ႂကြလာေစတဲ့ ခံစားမႈမ်ဳိးေပး ေကာင္းေပးႏိုင္တာမွန္ေပမဲ့ ေရရွည္မွာေတာ့ ေျပာင္းျပန္အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈေတြ ျဖစ္လာေစႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျဖစ္ႏိုင္ရင္ ပံုမွန္ေသာက္ေနၾက ပမာဏအတိုင္းပဲ ေသာက္သင့္ၿပီး ဒီကာလမွာ ေကာ္ဖီနဲ႔ ကဖိန္းပါတဲ့ ေသာက္စရာေတြကို ပိုၿပီးေသာက္သံုးမိတာမ်ဳိး မျဖစ္ေအာင္ ထိန္းခ်ဳပ္ရမွာပါ။ တစ္စံုတစ္ခုေသာက္ဖို႔ လိုကုိလိုအပ္ေနၿပီး ေကာ္ဖီကလည္း ေသာက္ၿပီးသားျဖစ္ေနၿပီဆိုရင္ Green Tea ကို အစားထိုးေရြးခ်ယ္ၾကည့္ပါလို႔ ပညာရွင္ေတြ အၾကံျပဳထားပါတယ္။
(၃) ျငင္းပါ 
သင္စိတ္ဖိစီးမႈမ်ားေနရျခင္းရဲ႕အေၾကာင္းအရင္းက အလုပ္ေတြမ်ားၿပီး မႏိုင္မနင္းျဖစ္ေနတာေၾကာင့္မ်ားလား။ ဒါဆို တစ္ခါတစ္ရံျငင္းလို႔ရမယ့္ အလုပ္ေတြကုိ ျငင္းလိုက္ျခင္းက သင့္အတြက္ အကူအညီျဖစ္ေစႏုိင္ပါတယ္။ အလုပ္ေတြ မၿပီးတာေၾကာင့္လည္း စိတ္ဖိစီးမႈျဖစ္လာႏိုင္သလို အလုပ္ေတြၿပီးသြားတာေၾကာင့္လည္း သင့္မွာ စိတ္ဖိစီးမႈျဖစ္လာႏိုင္ပါတယ္။ သင္လုပ္ႏိုင္တဲ့ ပမာဏထက္မ်ားျပားတဲ့ တာဝန္ေတြကိုယူၿပီး အဆိုပါ အလုပ္ေတြကို ၿပီးေျမာက္ေအာင္ လုပ္လိုက္ႏိုင္တာ ေၾကာင့္ တစ္နည္းတစ္လမ္းအားျဖင့္ သင္ေအာင္ျမင္သြားတယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ေပမဲ့ သင့္ရဲ႕ အတြင္းစိတ္ထဲမွာ ဒါ ကိုယ့္တာဝန္မဟုတ္ဘူး။ ေနာက္တစ္ႀကိမ္ထပ္ျဖစ္လာမလားဆိုတဲ့ ဒိြဟေတြေၾကာင့္လည္း ဖိစီးမႈေတြ ပိုျဖစ္လာႏုိင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျငင္းလို႔ရတဲ့ အလုပ္ေတြကို ျငင္းလိုက္ပါ။
(၄) စြမ္းအားေတြကိုထုတ္သံုးလိုက္ပါ
စြမ္းအားေတြကို ထုတ္သံုးလိုက္ရျခင္းကလည္း ဖိစီးမႈေတြကိုေလ်ာ့ပါးသက္သာေစပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ စိတ္ဖိစီးမႈသက္သာေစလိုတယ္ဆိုရင္ အားစိုက္ထုတ္ရတဲ့ ကုိယ္လက္လႈပ္ရွားမႈေတြကို ျပဳလုပ္သင့္ၿပီး ဒါက သင့္ရဲ႕ စိတ္ကိုပါမက ခႏၶာ
ကိုယ္ကိုလည္း ၾကံ့ခိုင္ၿပီး ၾကည့္ေကာင္းလာေစႏိုင္တဲ့ အက်ဳိးေက်းဇူး ရွိပါတယ္။ နံနက္ခင္းေတြမွာ မိနစ္ ၃ဝ ကေန ၁ နာရီခန္႔ ကိုယ္လက္လႈပ္ရွားမႈ ျပဳလုပ္ျခင္းက တစ္ေန႔တာလံုး တက္တက္ႂကြႂကြ ရွိေနႏိုင္ေစသလို ညေနပိုင္းေလ့က်င့္ခန္းလုပ္ ျခင္းကေတာ့ သင့္ကို ညဘက္မွာ ပိုၿပီးႏွစ္ႏွစ္ၿခိဳက္ၿခိဳက္အိပ္ေပ်ာ္ေစႏိုင္ဖို႔ ကူညီေပးႏိုင္ပါလိမ့္မယ္။ 
(၅) အိပ္ေရးဝဝ အိပ္ပါ
အိပ္ခ်ိန္လံုေလာက္မႈ မရွိျခင္းကလည္း သင့္ကိုေနာက္ထပ္ဖိစီးမႈတစ္ခု ထပ္ျဖစ္ေစပါတယ္။ အိပ္ေရးမဝျခင္းေၾကာင့္ သင့္ရဲ႕ အာ႐ံုစူးစိုက္မႈေတြ၊ တက္ႂကြမႈေတြ၊ အလုပ္လုပ္ႏုိင္စြမ္းေတြ ေလ်ာ့က်လာၿပီး အလုပ္ခြင္နဲ႔ ကိုယ္ပိုင္ဘဝအေပၚ ကိုပါ သက္ေရာက္မႈေတြ ျဖစ္လာေစႏိုင္ပါတယ္။ ေနာက္ဆက္တြဲအေနနဲ႔  စိတ္ဖိစီးမႈေတြကို ပိုၿပီး အားေကာင္းလာေစပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္က အကယ္၍ သင့္မွာလံုေလာက္တဲ့ အိပ္ခ်ိန္မရွိဘူးဆိုရင္ သင့္ခႏၶာကိုယ္ထဲမွာ စိတ္ဖိစီးမႈျဖစ္ေစတဲ့ ေဟာ္မုန္းေတြ ပိုမ်ားလာမွာျဖစ္ၿပီး မူလအေျခ အေနကို ပိုၿပီးဆိုးရြားလာေစပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သင့္ရဲ႕အလုပ္ခ်ိန္က ၁ နာရီျဖစ္ေစ၊ ၈ နာရီျဖစ္ေစ တစ္ရက္တာအတြက္ ရွိရမယ့္ သင့္ရဲ႕အိပ္ခ်ိန္ကေတာ့ ၈ နာရီျဖစ္ပါတယ္။
(၆) ရယ္ပါ
ရယ္ေသာသူသည္ အသက္ရွည္၏ဆိုတဲ့ စကားပံုကို သင္ၾကားဖူးမွာပါ။ မွန္ပါတယ္။ ရယ္ေမာျခင္းက လူသားေတြရဲ႕ က်န္းမာေရးအတြက္ အေကာင္းဆံုးေဆးဝါးတစ္မ်ဳိးျဖစ္ၿပီး စိတ္ဖိစီးမႈကို ကုသရာမွာလည္း အသံုးဝင္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ တစ္ခါတစ္ရံမွာ ေန႔စဥ္ဘဝရဲ႕ မ်ားျပားလွတဲ့ အလုပ္တာဝန္၊ မိသားစုတာဝန္၊ လူမႈေရးကိစၥေတြၾကားမွာ လူေတြဟာ ေပ်ာ္ရႊင္မႈကို ခံစားၿပီး ရယ္ေမာဖို႔ ေမ့ေလ်ာ့ေနတတ္ၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သင့္ကို ရယ္ေမာေစႏိုင္မယ့္ နည္းလမ္းမ်ားကို ရွာေဖြၾကည့္
ပါ။ အနည္းဆံုးေတာ့ ဟာသဇာတ္ကားနဲ႔ တီဗီြကလႊင့္တဲ့ ဟာသအစီအစဥ္မ်ားကို ၾကည့္ၾကည့္ပါ။ ရယ္ေမာျခင္းက သင့္ရဲ႕ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာကိုသာမက ႐ုပ္ပိုင္းဆုိင္ရာ က်န္းမာေရးအတြက္ပါ အက်ဳိး ရွိေစပါတယ္။
(၇) သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႔အခ်ိန္ျဖဳန္းပါ
သင့္ရဲ႕စိတ္ပင္ပန္းမႈေတြကို ေလွ်ာ့ခ်ဖို႔ အတြက္ ေပါင္းသင္းဆက္ဆံေရးကလည္း အေရးပါတဲ့ အခန္းက႑ကေန ပါဝင္ပါတယ္။ သင့္ရဲ႕ သူငယ္ခ်င္း မိတ္ေဆြေတြနဲ႔ အျမဲတမ္းအဆက္ အသြယ္ရွိေနဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ တစ္ခါတစ္ရံ ယံုၾကည္စိတ္ခ်ရတဲ့ သူတစ္ဦးဦးထံ သင့္ရဲ႕ ျပႆနာေတြကို ရင္ဖြင့္ေျပာျပ႐ံုနဲ႔တင္ ခံစားေနရတဲ့ စိတ္ ဖိစီးေတြ သိသိသာသာ သက္သာသြားတာကို သင္ၾကံဳဖူးမွာပါ။ ဒါေၾကာင့္ သင့္မွာ စိတ္ဖိစီးမႈေတြနဲ႔ စိုးရိမ္ပူပန္မႈေတြ သိပ္မ်ားလာၿပီလို႔ ခံစားရတဲ့အခါ သူငယ္ခ်င္းေတြနဲ႔အခ်ိန္ျဖဳန္းတာ၊ တစ္ေနရာရာကို သြားလည္တာ၊ စကားလက္ဆံုက်တာမ်ဳိး ျပဳလုပ္ေပးသင့္ပါတယ္။ 
Ref; Feeling Very Stressful? Find Out Why, Deal With It and Become More Stress Resistant!