ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ခ်ိန္ ဘာေၾကာင့္ ဝိတ္တက္လာရသလဲ

ကိုယ္ဝန္ေဆာင္အမ်ဳိးသမီး ႏွစ္ဦးဆံုၾကခ်ိန္ “ဘယ္ေတာ့ေမြးမွာလဲ” ၊ “ေနလို႔ေကာင္းရဲ႕လား၊ မအီမသာျဖစ္ေသးလား” စတဲ့ေမးခြန္းေတြ အျပန္အလွန္ေမးၾကေလ့ရွိတတ္ပါတယ္။ ယေန႔အခ်ိန္မွာေတာ့ ေနာက္ထပ္အေမးမ်ားတဲ့ ေမးခြန္းတစ္ခုရွိလာပါတယ္။ “ဝိတ္ ဘယ္ေလာက္တက္လာၿပီလဲ”ဆိုတဲ့ ေမးခြန္းပဲျဖစ္ပါတယ္။ အမ်ဳိးသမီးတိုင္း ကိုယ္၀န္ေဆာင္ထားရခ်ိန္မွာ ကိုယ္အေလးခ်ိန္တက္လာေလ့ရွိပါတယ္။ ရင္ေသြးေလး က်န္းက်န္းမာမာ ဖြ႔ံၿဖိဳးလာဖို႔အတြက္ ကိုယ္၀န္ေဆာင္ထားခ်ိန္အတြင္း သင့္ေတာ္တဲ့ ကိုယ္အေလးခ်ိန္ ပမာဏတက္လာဖို႔လည္း လိုကိုလိုအပ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သင္ေမးရမယ့္ ေမးခြန္းေတြက ကုိယ္အေလးခ်ိန္ဘယ္ေလာက္အထိ တက္လာဖို႔ လိုအပ္သလဲ၊ မိခင္နဲ႔ ကေလးအတြက္ ဘယ္ေလာက္စားေပးသင့္သလဲ၊ ကိုယ္အေလးခ်ိန္ ဘယ္ေလာက္ ျမန္ျမန္တက္လာလို႔ရသလဲစတဲ့ ေမးခြန္းေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေမးခြန္းေတြရဲ႕ အေျဖေတြကို ေဖာ္ျပေပးခ်င္ပါတယ္။

ကိုယ္အေလးခ်ိန္ ဘယ္ေလာက္အထိ တက္လာသင့္ပါသလဲ
ေပါင္ခ်ိန္စက္ေပၚက ဂဏန္းေတြကိုၾကည့္ ၿပီး စိတ္မညစ္ရမယ့္အခ်ိန္က ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ထားခ်ိန္ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ကိုယ္အေလးခ်ိန္ အရမ္းတိုးလာတာကို သတိထားဖို႔လိုအပ္သလို ကိုယ္အေလးခ်ိန္တက္မလာမွာကိုလည္း မိခင္ေလာင္းေတြ စိုးရိမ္ရပါမယ္။ ဒါေပမဲ့ လူတစ္ဦးနဲ႔ တစ္ဦးကြဲျပားျခားနာတာေၾကာင့္ ဘယ္ေလာက္  အတိုင္းအတာအထိ ကုိယ္အေလးခ်ိန္တက္လာသင့္သလဲဆိုတဲ့ အခါမွာ အတိအက်ေျဖဖို႔ ခက္ခဲပါတယ္။ သင့္ရဲ႕ ဆရာဝန္ကို ေမးၾကည့္တာကအေကာင္းဆံုးျဖစ္ပါတယ္။
ေယဘူယ်အားျဖင့္ေတာ့ သင့္ရဲ႕ ကိုယ္ဝန္မေဆာင္ခင္က Body Mass Index (BMI) လို႔ေခၚတဲ့ ခႏၶာကုိယ္အခ်ဳိးအစားညႊန္းကိန္းေပၚကို မူတည္ၿပီးသင့္ေတာ္တဲ့ အေလးခ်ိန္ပမာဏကို ခန္႔မွန္းလို႔ရပါတယ္။ သင့္ရဲ႕ BMI က ၁၈.၅ ကေန ၂၆ အတြင္းရွိထားမယ္ဆိုရင္ ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ထားခ်ိန္ ၂၅ ေပါင္ကေန ၃၅ ေပါင္အတြင္း တက္လာတာက မိခင္ေရာကေလးေရာအတြက္ သင့္ေတာ္တဲ့ ပမာဏျဖစ္တယ္လို႔ ပညာရွင္ေတြ သတ္မွတ္ထားပါတယ္။ နဂိုကတည္းက BMI ၂၆ ကေန ၂၉ အတြင္းရွိၿပီး ကိုယ္အေလးခ်ိန္မ်ားေနတဲ့ မိခင္မ်ားကေတာ့ ၁၅ ေပါင္ကေန ၂၅ ေပါင္ အတြင္းသာ ပိုတက္လာသင့္တယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ 

BMI ၂၉ ထက္ျမင့္ၿပီး အ၀လြန္ေနတဲ့ မိခင္မ်ားမွာေတာ့ ၁၁ ေပါင္ကေန ေပါင္၂၀ ေလာက္သာ ထပ္တိုးလာသင့္တယ္လို႔ သိရပါတယ္။ 

BMI ၁၈.၅ေအာက္ ပိန္သြယ္တဲ့ မိခင္မ်ားကေတာ့ ၂၈ ေပါင္ကေန ေပါင္ ၄၀ အထိ ကိုယ္အေလးခ်ိန္တက္လာဖို႔ လိုအပ္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုကိုယ္ဝန္ေဆာင္ထားခ်ိန္မွာ ကိုယ္အေလးခ်ိန္တက္လာဖုိ႔ ကယ္လိုရီပိုလိုအပ္တာမွန္ေပမဲ့ အမ်ားေျပာေလ့ရွိတဲ့ “ႏွစ္ေယာက္စာ” စားေပးတာမ်ဳိး ျပဳလုပ္ဖို႔ေတာ့ မလိုအပ္ပါဘူး။ ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ မိခင္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားအတြက္ တစ္ရက္ကို က်န္းမာေရးနဲ႔ညီညြတ္တဲ့ အစားအစာေတြက ကယ္လိုရီ ၃၀၀ ေလာက္ ပိုစားေပး႐ံုနဲ႔တင္ လံုေလာက္တယ္လို႔ သိရပါတယ္။

ကိုယ္အေလးခ်ိန္ဘယ္ေလာက္ႏႈန္းနဲ႔ တက္သင့္ပါသလဲ
အထက္မွာေဖာ္ျပခဲ့ၿပီးတဲ့ လိုအပ္တဲ့ ကိုယ္အေလးခ်ိန္က ဘယ္ေလာက္ႏႈန္းတက္သင့္သလဲဆိုတာကလည္း အေရးႀကီးတဲ့အခ်က္ျဖစ္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ဗိုက္ထဲကရင္ေသြးေလးဆီကို ကယ္လိုရီနဲ႔ အာဟာရဓာတ္ေတြ ပံုမွန္ႏႈန္းနဲ႔ ေထာက္ပံ့ေပးႏိုင္ဖို႔ အေရးႀကီးတာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါတယ္။ တျဖည္းျဖည္းခ်င္း ဝိတ္တက္တာက မိခင္ျဖစ္သူရဲ႕ အေရျပားေတြ ဆြဲဆန္႔ခံရတဲ့ ဒဏ္ ကိုလည္း သက္သာေစပါတယ္။

ကိုယ္ဝန္ ပထမသံုးလပတ္ - ရင္ေသြးေလးရဲ႕ အေလးခ်ိန္ဟာ ေအာင္စဝက္ခန္႔သာရွိပါေသးတယ္။ ဒီအခ်ိန္မွာ ႏွစ္ေယာက္စာစားေပးရမယ္ဆိုၿပီး လိုအပ္တာထက္ ပိုစားတာက သင့္ကိုအေလးခ်ိန္ ပိုတိုးလာေစတာကလြဲၿပီး ဘယ္လိုမွ  အက်ဳိးမွမရွိပါဘူး။ ဒီအခ်ိန္မွာ ကိုယ္အေလးခ်ိန္ အမ်ားႀကီးတက္မလာေအာင္ ဂ႐ုစိုက္သင့္ၿပီး အာဟာရျပည့္ေအာင္ စားေသာက္ေပး႐ံုနဲ႔ လံုေလာက္ပါတယ္။ ၂ ေပါင္ကေန ၄ ေပါင္ေလာက္အထိ တက္လာတာက ပုံမွန္ျဖစ္ၿပီးသင့္ေတာ္တဲ့ အေလးခ်ိန္ပမာဏျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ခ်ဳိ႕မိခင္မ်ားကေတာ့ ဒီပထမသံုးလပတ္မွာ ပ်ဳိ႕အန္ျခင္းေၾကာင့္ ကိုယ္အေလးခ်ိန္ေတာင္ က်သြားတတ္ၾကပါေသးတယ္။

ကိုယ္ဝန္ ဒုတိယသံုးလပတ္ - ကေလးေလးက တျဖည္းျဖည္းခ်င္း ႀကီးထြားဖြံ႔ၿဖိဳးလာတာနဲ႔အတူ သင္လည္းကုိယ္အေလးခ်ိန္တိုးလာပါၿပီ။ ကိုယ္ဝန္ ၄ လကေန ၆ လ အတြင္းတစ္ပတ္ကို ၁ ေပါင္ (သို႔) ၁ ေပါင္ခြဲေလာက္ ပံုမွန္အေလးခ်ိန္ တိုးလာပါလိမ့္မယ္။ ကိုယ္ဝန္ ၆ လ ေရာက္တဲ့အခါ သင့္မွာ ၁၂ ေပါင္ကေန ၁၄ ေပါင္ေလာက္ အထိအေလးခ်ိန္ တက္လာႏိုင္ပါတယ္။

ကိုယ္၀န္ တတိယသံုးလပတ္ - အေလးခ်ိန္တက္ႏႈန္းက်ဆင္းလာပါၿပီ။ တစ္ပတ္ကို ၁ ေပါင္ ႏႈန္းနဲ႔ ဒီကာလမွာအမ်ားဆံုး ၈ေပါင္ကေန ၁၀ ေပါင္ေလာက္ပဲ ကိုယ္အေလးခ်ိန္တိုးလာေတာ့မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ခ်ဳိ႕ အမ်ဳိးသမီးေတြမွာ ကိုယ္အေလးခ်ိန္တိုးမလာေတာ့ဘဲ မီးဖြားခ်ိန္ ၿငိမ္သြားတာမ်ဳိးလည္း ရွိတတ္ပါတယ္။ ဝမ္းဗိုက္မွာ ကေလးေလးက ေနရာယူလာတာေၾကာင့္ အစာအိမ္အတြက္ ေနရာက်ဥ္းလာၿပီး အစားသိပ္မဝင္ေတာ့တာေၾကာင့္လည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။

တိုးလာတဲ့ ကိုယ္အေလးခ်ိန္
ကိုယ္၀န္ေဆာင္ခ်ိန္ ဘာေၾကာင့္ ကိုယ္အေလးခ်ိန္တိုးလာရတာပါလဲ။ တိုးလာတဲ့ ကိုယ္အေလးခ်ိန္ကို ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာၾကည့္တဲ့အခါမွာ ရင္ေသြး - ၈ေပါင္၊  ေရမႊာ - ၂ ေပါင္ မွ ၃ေပါင္ ၊ ရင္သားတစ္သွ်ဴး - ၂ေပါင္မွ ၃ေပါင္၊ ေသြးေထာက္ပံမႈ - ၄ ေပါင္၊ မီးဖြားဖို႔ႏွင့္ ႏို႔တိုက္ေကၽြးဖို႔အတြက္ အသံုးျပဳရန္ သိုေလွာင္ထားေသာအဆီ - ၅ ေပါင္မွ ၉ ေပါင္၊ သားအိမ္ -၂ ေပါင္မွ ၅ေပါင္ စသျဖင့္ အသီးသီးရွိၿပီး အားလံုးေပါင္းလိုက္တဲ့အခါမွာ ၂၅ ေပါင္မွ ၃၅ ေပါင္ အတြင္းရွိၿပီး ဒါက ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ခ်ိန္မွာ တိုးလာတဲ့ မိခင္ရဲ႕ ကိုယ္အေလးခ်ိန္ျဖစ္ပါတယ္။

သတိျပဳရမယ့္ အေျခအေနေတြ
လက္ေတြ႕မွာ အထက္ေဖာ္ျပပါ ပံုစံအတိုင္း ကိုယ္အေလးခ်ိန္တိုးလာဖို႔ဆိုတာ ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ မိခင္တိုင္းအတြက္ လြယ္ကူေလ့ မရွိပါဘူး။ ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ထားခ်ိန္မွာ အစားစားခ်င္စိတ္ လြန္လြန္ကဲကဲျဖစ္ေပၚတတ္တဲ့ အခါမ်ဳိးရွိသလို ေရေတာင္ေသာက္လို႔မရတဲ့ ရက္ေတြလည္း ရွိတတ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သင့္ရဲ႕ ကိုယ္အေလးခ်ိန္ ဇယားအေပၚမွာ စိုးရိမ္စိတ္လြန္ကဲဖို႔ မလိုအပ္ပါဘူး။ ေနာက္ဆံုးတက္လာသင့္တဲ့ ကိုယ္အေလးခ်ိန္ပမာဏအတြင္းမွာ ၀ိတ္တက္လာဖို႔၊ ပညာရွင္ေတြ ေထာက္ခံခ်က္ေပးထားတဲ့ ကိုယ္အေလးခ်ိန္တက္ႏႈန္းနဲ႔ မတိမ္းမယိမ္းပမာဏအတြင္း ပံုမွန္ဝိတ္တက္လာဖို႔က သာလွ်င္ အဓိက ျဖစ္ပါတယ္။ 

အကယ္၍ ကိုယ္၀န္ေဆာင္ခ်ိန္ ဒုတိယသံုးလအတြင္းမွာ တစ္ပတ္ကို ၃ ေပါင္နဲ႔အထက္ အေလးခ်ိန္တိုးလာတယ္ဆုိရင္၊ ဒါမွမဟုတ္ တတိယသံုးလအတြင္း ၁ပတ္ကို ၂ ေပါင္နဲ႔အထက္ အေလးခ်ိန္တိုးျမဲဆိုရင္ေတာ့ သင့္ရဲ႕ဆရာ၀န္နဲ႔ တိုင္ပင္ေဆြး ေႏြးသင့္ပါတယ္။ ဒုတိယသံုးလအတြင္း ၂ ပတ္ ဆက္တိုက္ ကိုယ္အေလးခ်ိန္တိုးလာျခင္းမရွိဘူးဆိုရင္လည္း ကိုယ္အေလးခ်ိန္ေျပာင္းလဲျခင္းမရွိတဲ့အေၾကာင္း ဆရာ၀န္ကို ေျပာရမွာျဖစ္ပါတယ္။   ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ခ်ိန္ သင့္ရဲ႕ကိုယ္အေလးခ်ိန္ကို ေစာင့္ၾကည့္ရာမွာ ပိုၿပီးလြယ္ကူေစဖို႔အတြက္ အၾကံျပဳခ်က္ အနည္းငယ္ရွိပါတယ္။ 
-    ေပါင္ခ်ိန္ဖို႔အတြက္ အခ်ိန္တစ္ခု သတ္မွတ္ထားပါ။
-    ေပါင္ခ်ိန္တဲ့ အခ်ိန္မွာ အ၀တ္အစားကို ပံုမွန္သာ ဝတ္ဆင္သင့္ပါတယ္။
-    ေပါင္ခ်ိန္စက္ တစ္ခုတည္းကိုသာ အသံုးျပဳပါ။
-    တစ္ပတ္တစ္ခါသာ ေပါင္ခ်ိန္ပါ (ေန႔စဥ္ေျပာင္းလဲေနတဲ့ ေပါင္ခ်ိန္စက္ေပၚက ကိန္းဂဏန္း ေတြက သင့္ကို ပိုၿပီးစိတ္ဖိစီးမႈ ျဖစ္ေစႏိုင္ပါတယ္။) 
Ref;All About Weight Gain During Pregnancy