စူပါသီးႏွံ စာရင္းဝင္ ‘စေတာ္ဘယ္ရီ’

ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ ရာသီဥတုအရ မတ္လ၊ ဧၿပီလေတြမွာ လႈိင္လိႈင္ေပါလာတဲ့ စေတာ္ဘယ္ရီသီးကို အာဟာရေဗဒပညာရွင္မ်ားက Super Fruit လို႔ ခိုင္းႏိႈင္းေလ့ရိွပါတယ္။ ႂကြယ္ဝတဲ့ Antioxidant ေတြနဲ႔ Polyphenolic ျဒပ္ေပါင္းေတြပါဝင္ၿပီး အဆိုပါ ျဒပ္ေပါင္းေတြက ခႏၶာကိုယ္ရဲ႕ ကိုယ္ခံအားစနစ္ကို တိုးတက္ေကာင္းမြန္ေစကာ ကင္ဆာေရာဂါ အေတာ္မ်ားမ်ားကိုလည္း ကာကြယ္ေပးႏိုင္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ လြန္ဆန္လို႔မရတဲ့ ဇရာရဲ႕ လကၡဏာေတြကို စေတာ္ဘယ္ရီသီးမွာ ပါဝင္တဲ့ သဘာဝ အာဟာရဓာတ္ေတြနဲ႔ တြန္းလွန္ႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေတြက စေတာ္ဘယ္ရီသီး Super ျဖစ္ရတဲ့ အေၾကာင္းအရင္းေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ စေတာ္ဘယ္ရီသီးရဲ႕ ေျမာက္မ်ားလွစြာေသာ က်န္းမာေရးအက်ဳိးေက်းဇူးေတြထဲမွာ ေသြးဖိအားကို ထိန္း ညိႇေပးႏိုင္စြမ္း၊ ႏွလံုးေသြးေၾကာနဲ႔ ပတ္သက္ဆက္ႏြယ္တဲ့ ေရာဂါေတြကိုကာကြယ္ႏိုင္စြမ္းေတြလည္းပါဝင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေစ်းကြက္ထဲမွာ အလြယ္တကူေပါေပါမ်ားမ်ား ဝယ္လို႔ရေနတဲ့ အခ်ိန္၊ အနီရဲရဲ စေတာ္ဘယ္ရီသီးေလးေတြက သင့္ကိုပိုၿပီးဆြဲေဆာင္ႏိုင္ေအာင္ စေတာ္ဘယ္ရီသီးကေန ရရွိႏိုင္တဲ့ က်န္းမာေရးအက်ဳိးေက်းဇူးတစ္ခ်ဳိ႕ကို ရွာေဖြ ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္။

အျမင္အာ႐ံုအတြက္
ခႏၶာကိုယ္ကို အဆိပ္အေတာက္ျဖစ္ေစတဲ့ Free Radical လို႔ေခၚတဲ့ ဓာတ္ပစၥည္းမ်ား သို႔မဟုတ္ ခႏၶာကိုယ္အတြက္၊ အထူးသျဖင့္ အျမင္အာ႐ံုအဖြဲ႕အစည္းအတြက္ လိုအပ္တဲ့ အာဟာရဓာတ္ေတြ ခ်ဳိ႕တဲ့လာတဲ့အခါမွာ မ်က္လံုးနဲ႔ ပတ္
သက္တဲ့ ေရာဂါေဝဒနာေတြ ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္ပါတယ္။ အသက္ႀကီးလာလို႔ အာဟာရဓာတ္ေတြ ခ်ဳိ႕တဲ့ေနတဲ့အခါမွာ ျပင္ပကေနဝင္လာတဲ့ ဆိုးက်ဳိးျဖစ္ေစတဲ့ ဓာတ္တိုးဆန္႔က်င္ပစၥည္းေတြ (Harmful Antioxidant)၊ Free Radical ေတြနဲ႔ ေနရဲ႕ ခရမ္းလြန္ေရာင္ျခည္ေတြက အျမင္အာ႐ံုကို ဆိုးဆိုးဝါးဝါး အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈ ျဖစ္ေပၚေစပါတယ္။ တိမ္စြဲျခင္း၊ မ်က္ရည္ ခမ္းေျခာက္ျခင္း၊ အျမင္အာ႐ံုေ ၾကာေတြ ယိုယြင္းလာျခင္း၊ အျမင္အာ႐ံုခ်ဳိ႕တဲ့လာျခင္းနဲ႔ မ်က္လံုးမွာထိခိုက္ဒဏ္ရာရလြယ္ ၿပီး ဒဏ္ရာကတဆင့္ ေရာဂါပိုးကူးစက္ခံရတာ စတာေတြ ျဖစ္တတ္ပါတယ္။ စေတာ္ဘယ္ရီသီးရဲ႕ ႂကြယ္ဝတဲ့ ဗီတာမင္ စီဓာတ္က Free Radical နဲ႔ UV Rays ေတြေၾကာင့္ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ဆိုးက်ဳိး ေတြကို တားဆီးေပးႏိုင္ပါတယ္။ Flavonoid၊ Phenolic Phytochemical၊ Elagic acid စတဲ့ စေတာ္ဘယ္ရီသီးမွာ ပါဝင္တဲ့ Antioxidant ေတြကလည္း အထက္ပါ အေျခအေနေတြကေန ႀကီးႀကီးမားမား ကာကြယ္မႈေပးႏိုင္ပါတယ္။ မ်က္လံုးအတြင္းပိုင္းမွာျဖစ္တတ္တဲ့ ဖိအား (Ocular Pre-ssure) ကို အေၾကာင္းတစ္ခုခုေၾကာင့္ ေႏွာင့္ယွက္ ျခင္းခံရမယ္ဆိုရင္ မ်က္လံုးအတြက္ အလြန္ကို အႏၲရာယ္မ်ားပါတယ္။ Ocular Pressure ကို ပံုမွန္သင့္ေတာ္တဲ့ ဖိအားအတိုင္းရွိေနေစေအာင္ စေတာ္ဘယ္ရီသီးမွာ ပါဝင္တဲ့ ပိုတက္ဆီယမ္က ထိန္းညႇိေပးႏိုင္ပါတယ္။

စြမ္းအားျပည့္တဲ့ ဦးေႏွာက္အတြက္
အသက္အရြယ္ႀကီးလာတာနဲ႔ အမွ်မွတ္ဉာဏ္စြမ္းရည္ေတြ ဆံုး႐ႈံးလာတာ၊ ခႏၶာကိုယ္မွာရွိတဲ့ ႂကြက္သားေတြ၊ ေျခလက္ေတြကို ထိန္းခ်ဳပ္ဖို႔ ခက္ခဲလာတာစတဲ့ အာ႐ံုေၾကာစနစ္နဲ႔ဆိုင္တဲ့ ျပႆနာေတြ ၾကံဳေတြ႔လာရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါက သဘာဝျဖစ္စဥ္တစ္ခု ျဖစ္ႏိုင္သလို သင့္အာ႐ံုေၾကာ အဖြဲ႔အစည္းနဲ႔ ဦးေႏွာက္ကအရြယ္မတိုင္ခင္ အိုမင္းလာလို႔လည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ အာ႐ံုေၾကာေတြ အိုမင္းလာရျခင္းရဲ႕ အဓိကတရားခံကေတာ့ Free Radical ေတြေၾကာင့္ျဖစ္ၿပီး စေတာ္ဘယ္ရီသီးမွာ ပါဝင္တဲ့ Phytochemical နဲ႔ ဗီတာမင္ စီဓာတ္က ခႏၶာကိုယ္စနစ္ကို ျပန္လည္ႏုပ်ဳိေစႏိုင္ပါတယ္။ စေတာ္ဘယ္ရီသီးမွာ ပါဝင္တဲ့ အိုင္အိုဒင္းဓာတ္က ဦးေႏွာက္နဲ႔ အာ႐ံုေၾကာစနစ္ရဲ႕လုပ္ေဆာင္မႈေတြကို ထိန္းညႇိေပးပါတယ္။ စေတာ္ဘယ္ရီသီးရဲ႕ အ ေရးပါတဲ့ဂုဏ္သတၱိတစ္မ်ဳိးျဖစ္ၿပီး မ်ားမ်ားစားစားပါဝင္တဲ့ ပိုတက္ဆီယမ္ကေတာ့ ဦးေႏွာက္ထဲကို ေသြးစီးဆင္းမႈအား ေကာင္းမြန္ေစၿပီး သိျမင္နားလည္ႏိုင္စြမ္းကို တိုးတက္ေစပါတယ္။ သုေတသနျပဳမႈေတြအရ ေသြးထဲမွာ ပိုတက္ဆီယမ္ပမာဏ ျမင့္မားေနခ်ိန္မွာ အာ႐ံုစူးစိုက္မႈေတြ၊ မွတ္ဉာဏ္စြမ္းရည္ေတြ၊ ပိုမိုအားေကာင္းေလ့ရိွတာကို ေတြ႕ရိွခဲ့ပါတယ္။

ကိုယ္ဝန္ေဆာင္စဥ္ မိခင္နဲ႔ ရင္ေသြးက်န္းမာေရး အတြက္
ဗီတာမင္ B အုပ္စုထဲမွာ ပါဝင္တဲ့ Folate က ကိုယ္ဝန္ေဆာင္အမ်ဳိးသမီးေတြအတြက္ မရွိမျဖစ္ သက္ေစာင့္ အာဟာရဓာတ္တစ္မ်ဳိး ျဖစ္ပါတယ္။ ကိုယ္ဝန္တည္စအဆင့္မွာ အေရးအႀကီးဆံုးျဖစ္တဲ့  သေႏၶသားရဲ႕ ဦးေႏွာက္၊ ဦးေခါင္းခြံ၊ ေက်ာ႐ိုးမႀကီး ေတြ ဖြံ႔ၿဖိဳးဖို႔အတြက္ အလြန္အေရးပါတဲ့ အာဟာရဓာတ္တစ္မ်ဳိးလို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ အေနေတာ္ စေတာ္ဘယ္ရီသီးရွစ္လံုးမွာ တစ္ေန႔တာအတြက္ လိုအပ္တဲ့ Folate ပမာဏကိုးရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔ ပါဝင္ပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ စေတာ္ဘယ္ရီသီးမွာပါဝင္တဲ့ ေဖာလစ္အက္စစ္ (Folic Acid) က ကိုယ္ဝန္ေဆာင္စဥ္ ကေလးနဲ႔ မိခင္ရဲ႕ က်န္းမာေရးအတြက္ မရွိမျဖစ္လိုအပ္တဲ့ ဗီတာမင္ဓာတ္ျဖစ္ပါတယ္။ ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ကာလမွာ အခန္႔မသင့္ရင္ ျဖစ္တတ္တဲ့ ေျခလက္ေဖာေယာင္ျခင္းေတြကို စေတာ္
ဘယ္ရီသီးရဲ႕ ေရာင္ရမ္းမႈကိုသက္သာေစႏိုင္တဲ့ Phytochemical ဓာတ္ေပါင္းက ကာကြယ္ေပးႏိုင္ပါတယ္။

အဆစ္အျမစ္နာေရာဂါနဲ႔ ေဂါက္ေရာဂါအတြက္
အဆစ္ေတြၾကားထဲက ႂကြက္သားနဲ႔ တစ္႐ွဴးေတြ၊ အရြတ္ေတြ  ယိုယြင္းပ်က္စီးလာတာ၊ အ႐ိုးအဆစ္ေတြ လႈပ္ရွားရလြယ္ကူေစႏိုင္ဖို႔ ေခ်ာဆီကဲ့သို႔ လုပ္ေဆာင္ေပးတဲ့ အေျမႇးေတြ ခမ္းေျခာက္ လာတာေၾကာင့့္ အဆစ္အျမစ္နာက်င္တဲ့ ေရာဂါ 
(Arthritis) ျဖစ္ပြားၿပီး Uric Acid ကဲ့သို႔ေသာ အဆိပ္အေတာက္ျဖစ္ေစတဲ့ အရာေတြ အဆစ္အတြင္းအနည္က်ျခင္းေၾကာင့္ ေဂါက္ (Gout)လို႔ေခၚတဲ့ေရာဂါ ျဖစ္တတ္ပါတယ္။ ဘာေၾကာင့္ပဲျဖစ္ျဖစ္ ဒီေရာဂါေတြဟာ အင္မတန္ျပင္းျပင္းထန္ထန္ နာက်င္ကိုက္ခဲၿပီး အရွင္းေပ်ာက္ကင္းေအာင္ ကုသဖို႔ခက္ခဲတဲ့ ေရာဂါမ်ား ျဖစ္ပါတယ္။ စေတာ္ဘယ္ရီသီးမွာ ပါဝင္တဲ့ အံ့ၾသဖြယ္ Antioxidant ေတြနဲ႔ အဆိပ္အေတာက္ေတြ ဖယ္ရွားႏုိင္တဲ့ အစြမ္းသတၱိကက်န္းမာေရးကို ထိခိုက္ေစမယ့္ အေျခ အေနေတြကေန ကာကြယ္ေပးႏိုင္ပါတယ္။ စေတာ္ဘယ္ရီသီးမွာ အလြန္စြမ္းအားျမင့္တဲ့ ေရာင္ရမ္းျခင္းကို သက္သာေစႏိုင္တဲ့ အစြမ္းသတိၱရိွၿပီး ဒါက အဆစ္အျမစ္ေတြ ေရာင္ရမ္းလို႔ ခံစားရတဲ့ နာက်င္မႈေဝဒနာကို သက္သာေစႏိုင္ပါတယ္။

အသားအေရနဲ႔ ဆံေကသာလွပမႈအတြက္
စေတာ္ဘယ္ရီသီးမွာ ပါဝင္တဲ့ ဗီတာမင္ စီဓာတ္ရဲ႕ေနာက္ထပ္ အက်ဳိးေက်းဇူးေတြ ရိွပါေသးတယ္။ အသားအေရ က်န္းမာလွပႏုပ်ဳိေစဖို႔အတြက္ အေရးႀကီးတာက Collagen လို႔ေခၚတဲ့ ပစၥည္းတစ္မ်ဳိးျဖစ္ပါတယ္။ Collagen က အသားအေရ
ကို တင္းတင္းရင္းရင္းရွိေနေစၿပီး အေၾကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးေၾကာင့္ ပ်က္စီးေနတဲ့ အသားအေရကို မူလအေျခအေန ျပန္ေရာက္ေအာင္ ကူညီေပးႏိုင္တဲ့ မရွိမျဖစ္ ဓာတ္ပစၥည္း ျဖစ္ပါတယ္။ အသက္အရြယ္ ႀကီးျပင္းလာတာနဲ႔အမွ် အေရျပားမွာ Collagen ပမာဏနည္းပါးလာတတ္ပါတယ္။ ဗီတာမင္စီဟာ အေရျပားထဲမွာ Collagen ျပန္လည္ျဖစ္ေပၚဖို႔ မရွိမျဖစ္လိုအပ္တဲ့ ဗီတာမင္တစ္မ်ဳိး ျဖစ္ပါတယ္။ ေလ၊ ေရ၊ ေနနဲ႔ အျခားဓာတုပစၥည္းမ်ဳိးစံုနဲ႔ ထိေတြ႕  ထားရလို႔ ပ်က္စီးေနတဲ့ သင့္အသားအေရရဲ႕ အိုမင္း ျခင္းျဖစ္စဥ္ကို စေတာ္ဘယ္ရီသီးမွာပါဝင္တဲ့ ဗီတာမင္ စီနဲ႔ Antioxidant ေတြက ေႏွးေကြးေစၿပီးအေရး အေၾကာင္းကင္းစင္တဲ့ အသားအေရကို ၾကာရွည္ ထိန္းထားႏိုင္ေအာင္ ကူညီေပးႏိုင္ပါတယ္။ စေတာ္ဘယ္ရီသီးရဲ႕ Folic Acid ၊ Vitamin B5 ၊ Vitamin B6 နဲ႔ EllagicAcid ေတြက ဆံပင္ကၽြတ္တာကို ေလ်ာ့က်ေစၿပီး ေကာ့ပါး၊ မဂၢနီဆီယမ္ စတဲ့ သတၱဳ ဓာတ္မ်ားက ဦးေရျပားမွာေဗာက္နဲ႔ မႈိစြဲျခင္းက ေနကာကြယ္ႏိုင္ပါတယ္။ စေတာ္ဘယ္ရီသီးကို ဆံ သားေတာက္ေျပာင္ဖို႔အတြက္ ေပါင္းတင္တဲ့အခါမွာလည္း ထည့္သြင္းအသံုးျပဳႏိုင္ပါေသးတယ္။
Ref ;    Health Benefits of Strawberry