“ေလ့က်င့္ခန္းႏွင့္ ေပ်ာ္စရာနည္းလမ္းမ်ား (သို႔) အသက္အရြယ္ရလည္း ေလ့က်င့္ပါ”

လူ႕သဘာ၀အရ အသက္အရြယ္ရလာတာနဲ႔ အမွ် တစ္စတစ္စနဲ႔ ခႏၶာကိုယ္မွာ ေပါ့ပါးသြက္လက္မႈေတြဆုတ္ခြာလာၿပီး ေလးလံလာ၊ အင္အားနည္းပါးလာတယ္လို႔ ခံစားရတယ္အခါ ကိုယ့္ကိုယ္ကို လႈပ္လႈပ္ရွားရွားေနဖို႔ထက္ ေမာပန္းျခင္း မျဖစ္ရ ေလေအာင္ ပိုၿပီးအထိုင္မ်ားလာတာ ၿငိမ္ၿငိမ္သက္သက္ေနခ်င္လာတာမ်ဳိးေတြ ျဖစ္လာတတ္ပါတယ္။ 

အမွန္တကယ္ေတာ့ အဲဒီလိုေနထိုင္မႈပံုစံမ်ဳိးကမွ အသက္အရြယ္ပိုရလာေလေလ မိမိရဲ႕က်န္းမာေရးကို ပိုၿပီးထိခိုက္လာေလေလျဖစ္ေစမယ့္အေၾကာင္းျဖစ္ပါတယ္။ 

ဒီလိုအေၾကာင္းေတြေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာ မယ့္ဆိုးက်ဳိးေတြကို ေရွာင္ရွားႏိုင္ဖုိ႔ အေကာင္းဆံုးနည္းလမ္းကေတာ့ ကိုယ့္ကိုယ္ကို သယ္ႏိုင္ေသးသမွ် မွန္ကန္ေသာကိုယ္လက္လႈပ္ရွားေလ့က်င့္မႈ ကို ေဆာင္ရြက္ေပးဖို႔ ေနာက္မက်ေသးဘူးဆိုတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

အမ်ားအားျဖင့္ေတာ့ ငယ္စဥ္ကတည္းက မေလ့က်င့္ခဲ့ဘဲ အသက္အရြယ္ရလာမွ စၿပီး ေလ့က်င့္ခန္းလုပ္တာဟာ အခ်ိန္မမီ၊ အက်ဳိးမရွိဘူးလို႔ ယူဆေလ့ရွိၾကပါတယ္။ ခႏၶာကိုယ္အလွတည္ေဆာက္ဖို႔ရာ ေလ့က်င့္ျခင္းအတြက္ မဟုတ္ဘဲ 
ကိုယ္အေလးခ်ိန္ထိန္းသိမ္းႏိုင္ဖို႔၊ ႏွလံုးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ေရာဂါေတြကြယ္ႏိုင္ဖို႔၊ သူမ်ားကို အားမကိုးရဘဲ ကိုယ့္အ႐ိုးကိုယ္သယ္ႏိုင္ဖို႔၊ နာက်င္ေလးလံထိုင္း မိႈင္းျခင္းေတြေလ်ာ့ပါးၿပီး ဘ၀ကို ဆက္လက္ေလွ်ာက္လွမ္းႏိုင္ဖို႔အတြက္ေတာ့ ပံုမွန္ေလ့က်င့္ခန္းျပဳလုပ္ေပးျခင္းဟာ အသက္အရြယ္ရလာခ်ိန္မွာလည္း အက်ဳိးျဖစ္ထြန္းေစပါတယ္။

ပံုမွန္ေလ့က်င့္ခန္း လုပ္ေပးျခင္းအားျဖင့္ ကိုယ္က်န္းမာေစသလို စိတ္ခံစားမႈကိုလည္း ေကာင္းမြန္ေစ၊ မွတ္ဉာဏ္စြမ္းအားကိုလည္း ျမင့္တက္ေစတဲ့အတြက္ အသက္အရြယ္ေၾကာင့္ရယ္လို႔ လက္မေလွ်ာ့လိုက္ဘဲ သင့္ေလ်ာ္ရာကိုသာ ေရြးခ်ယ္ေဆာင္ရြက္ပါလို႔ အၾကံျပဳတိုက္တြန္းလိုပါတယ္။

"ကြ်ႏု္ပ္တို႔ဘာေတြလုပ္ႏိုင္မလဲ"
ပထမဆံုး ေလ့က်င့္ခန္းမျပဳလုပ္ႏိုင္ျခင္းရဲ႕ အေၾကာင္းျပခ်က္ေတြကို ထိပ္တိုက္ရင္ဆိုင္လိုက္ပါ။

ဘယ္အတိုင္းအတာ ပမာဏထိလုပ္ေဆာင္ႏိုင္သလဲဆိုတာကို အမွန္အတိုင္းလက္ခံပါ။

မိမိလုပ္ေဆာင္ႏိုင္တဲ့ အတိုင္းအတာအတြင္းမွာရွိမယ့္ အလြယ္ကူဆံုးအေသးငယ္ဆံုး လုပ္ႏိုင္တာေလးက စတင္ပါ။ ဥပမာ - ပံုမွန္ လမ္းေလွ်ာက္ေပးတာမ်ဳိးပဲ ျဖစ္ျဖစ္ပါ။

ျဖည္းျဖည္းနဲ႔ မွန္မွန္ စတင္ျခင္းကသာ အေကာင္းဆံုးေအာင္ျမင္မႈကို ရရွိေစမယ္ဆိုတာ ယံုၾကည္မႈထားပါ။

စိတ္ပါ၀င္စားမႈရွိထားတဲ့ ကစားနည္းမ်ဳိးေတြကို ႀကိဳးစားၾကည့္ပါ။

လုပ္ေဆာင္မႈ၊ တိုးတက္မႈတိုင္းမွာ မိမိကိုယ္ကို အားေပးခ်ီးေျမႇာက္ျခင္းျဖင့္ အျမဲတမ္းတက္တက္ႂကြႂကြရွိေနတတ္ပါေစ။

“ေလ့က်င့္ခန္း ဘယ္လိုလုပ္မလဲ”
ငယ္စဥ္ တစ္ေလွ်ာက္လံုးမွာေတာင္ မေလ့က်င့္ျဖစ္ခဲ့ေလေတာ့ အသက္အရြယ္ရမွ ေလ့က်င့္ရမယ္ဆိုတာဟာ ပိုၿပီး ပ်င္းရိၿငီးေငြ႔စရာ ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ 

ဒီအေျခအေနကို ေျဖရွင္းနည္းကေတာ့ အေပါင္းအေဖာ္နဲ႔ အသင္းအဖြဲ႔နဲ႔ ေဆာင္ရြက္ေပးျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ 

မိမိဟာ တစ္ေယာက္တည္းေနရတာကို ပိုမိုႏွစ္သက္တတ္သူ ျဖစ္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ ႏွစ္သက္ရာဂီတကို နားဆင္ရင္း ေလ့က်င့္ကစားႏိုင္ပါတယ္။

ေနာက္ထပ္အၾကံျပဳခ်င္တဲ့ နည္းလမ္းေလးကေတာ့ ဒီတိုင္းလမ္းေလွ်ာက္ရမွာ ပ်င္းစရာလို႔ ထင္လာရင္ ေရွာ့ပင္းစင္တာကို တာတစ္ပတ္လို႔ သေဘာပိုက္ၿပီး Window Shopping ထြက္ရင္း လမ္းေလွ်ာက္ႏိုင္ပါတယ္။

အကယ္၍ ႏွစ္ဦးအၿပိဳင္ကစားရမယ့္ စားပြဲတင္တင္းနစ္လို၊ ၾကက္ေတာင္႐ိုက္တာလို ကစားနည္းမ်ဳိး ကစားမယ္ဆိုရင္ ေလာင္းေၾကးေလးတစ္ခု သတ္မွတ္ၿပီး ကစားၾကမယ္ဆို ေပ်ာ္စရာျဖစ္မွာပါ။

တစ္ခါတစ္ရံမွာလည္း သဘာ၀ထဲကို လမ္း ေလွ်ာက္ထြက္ၿပီး ကိုယ္တိုင္ဓာတ္ပံုဆရာတစ္ ေယာက္လုပ္လိုက္ပါ။

ေယာဂသင္တန္း ဒါမွမဟုတ္ အားကစား ခန္းမမွာ သြားကစားတဲ့အခါ မိတ္သစ္ ေဆြသစ္ေတြလည္း ရဦးမွာပါ။

ကိုယ္ႀကိဳက္ႏွစ္သက္တဲ့ တီဗီအစီအစဥ္ေတြ ႐ုပ္ရွင္ေတြကိုလည္း Treadmill လမ္းေလွ်ာက္စက္ ေပၚကေန တစ္ခါတေလၾကည့္ပါေလ။

သူငယ္ခ်င္းနဲ႔ ေကာ္ဖီဆိုင္မွာထိုင္ စကားေျပာမယ့္အစား လမ္းေလွ်ာက္ရင္းစကားေျပာဖို႔၊ အေ ၾကာေလွ်ာ့ရင္း ေပါ့ေပါ့ပါးပါး ေလ့က်င့္ခန္းေလးလုပ္ရင္း စကားေျပာၾကဖို႔ ဦးေဆာင္ပါ။

ေဂါက္ကြင္းထဲမွာ ကားစီးသြားမယ့္အစားလမ္းေလွ်ာက္သြားပါ။

ေခြးေလးေတြ ေမြးထားတယ္ဆိုရင္ေတာ့ အားသာခ်က္က ေခြးေလးနဲ႔အတူ ေျပးႏိုင္၊ ကစားႏိုင္မွာပါ။

စိတ္ဖိစီးမႈေတြ သိပ္မ်ားလာတဲ့အခါ ေျပးပါ။ 

လမ္းမ်ားမ်ားေလွ်ာက္ပါ။ စက္ဘီးနင္းပါ။ အဲလို ေဆာင္ရြက္လိုက္တဲ့အခါ စိတ္ခံစားခ်က္ေတြ သိသိသာသာေကာင္းမြန္လာတာကို ေတြ႔ရမွာပါ။

စိတ္တူကိုယ္တူျဖစ္မယ့္ ေလ့က်င့္ေဖာ္ တစ္ေယာက္ကိုရွာၿပီး ေလ့က်င့္မႈအသစ္ေတြကို အတူတကြေဆာင္ရြက္ေပးပါ။ ဒါဟာ ေလ့က်င့္ခန္းေၾကာင့္ ပင္ပန္းျခင္းနဲ႔ ၿငီးေငြ႕မႈေတြကို ေက်ာ္လႊားႏိုင္မွာျဖစ္သလို အနည္းဆံုးေတာ့ သူငယ္ခ်င္း
ေကာင္းတစ္ေယာက္နဲ႔ အတူရွိေနရတဲ့ စိတ္ခ်မ္းသာမႈမ်ဳိးကို ရရွိႏိုင္မွာပါ။

မိမိစိတ္ကို အမွန္တကယ္ေပ်ာ္ရႊင္ေစမယ့္ ေလ့က်င့္မႈမ်ဳိးကို ေတြ႔ရွိေဆာင္ရြက္ႏိုင္ျခင္းရဲ႕ ေသာ့ခ်က္ကေတာ့ အလြယ္တကူၿငီးေငြ႔လာျခင္း၊ စိတ္မပါေတာ့ဘဲ တစ္ပိုင္းတစ္စနဲ႔ ရပ္တန္႔ပစ္လိုက္ျခင္း စတဲ့ ေလ့က်င့္ခန္းျပဳလုပ္ျခင္းရဲ႕ အဟန္႔အတားမ်ား ကို ဖယ္ရွားႏိုင္မွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ႏွလံုးသားမ်ား က်န္းမာေစမယ္
ခႏၶာကိုယ္က ႀကီးမားတဲ့ ႂကြက္သားအုပ္စုႀကီးအခ်ိန္နဲ႔အမွ် ရစ္သမ္က်က်လႈပ္ရွားေနႏိုင္မွသာ မေဖာက္မျပန္မွန္ကန္တဲ့ က်န္းမာေရးနဲ႔ ကြ်ႏု္ပ္တို႔ လန္းဆန္းေနႏိုင္မယ့္ အေၾကာင္းတစ္ခ်က္ပါ။ 

ႏွလံုး ႂကြက္သားမ်ား က်န္းမာသန္စြမ္းေအာင္ သက္လံုေကာင္းေအာင္ ေလ့က်င့္ဖို႔ရာ လမ္းေလွ်ာက္ျခင္း၊ စက္ဘီးစီးျခင္း၊ ေလွကားထစ္တက္ဆင္းေပးျခင္း၊ ေတာင္တက္ျခင္း၊ ေရကူးျခင္း၊ ေလွေလွာ္ျခင္း၊ တင္းနစ္ကစားျခင္း၊ ကခုန္ျခင္း အစရွိတဲ့နည္းလမ္းေတြကို ေဆာင္ရြက္ေပးႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

အဲဒီနည္းလမ္းေတြလိုပဲ အိမ္ျခံ၀န္းထဲမွာ ရွင္းလင္းလွဲက်င္းတာ၊ သစ္ပင္စိုက္ပ်ဳိးတာ၊ အိမ္သန္႔ရွင္းေရးျပဳလုပ္တာ၊ အိမ္တြင္းနဲ႔ ျခံ၀န္းထဲက တိုတိုထြာထြာ ေတာက္တိုမယ္ရ လုပ္စရာရွိတာေလးေတြျပဳလုပ္ေပးတာမ်ဳိးကလည္း အက်ဳိးရွိေစပါတယ္။

အေၾကာေလွ်ာ့ ေလ့က်င့္ခန္းေဆာင္ရြက္ပါ
အေၾကာေလွ်ာ့ေလ့က်င့္ခန္းကို ပံုမွန္ေဆာင္ရြက္ေပးျခင္းအားျဖင့္ ရရွိခံစားရမယ့္ အက်ဳိးေက်းဇူးေတြကေတာ့ အသက္အရြယ္ရလာတာနဲ႔အမွ် အ႐ိုးသိပ္သည္းဆ ေလ်ာ့ပါးလာတာကို ကာကြယ္ေပးႏိုင္သလို ႂကြက္သားျပန္လည္တည္ေဆာက္
ႏိုင္ၿပီး ခႏၶာကိုယ္ဟန္ခ်က္ကိုလည္း ပိုမိုထိန္းညႇိႏိုင္လာမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ 

ဒီ့အတြက္ မေတာ္တဆ လဲၿပိဳတာေတြကို ကာကြယ္ၿပီးသားျဖစ္သလို ကားေပၚအတက္အဆင္းနဲ႔ လမ္းျဖတ္ကူးတဲ့အခါမ်ဳိးမွာလည္း ကိုယ့္ရဲ႕အရွိန္ ကိုယ့္ရဲ႕ဒူးကို စိတ္ပူစရာမလိုေတာ့ဘဲ သြက္သြက္လက္လက္ ျဖစ္ေစႏိုင္မွာပါ။

ခႏၶာကိုယ္ကို ဟန္ခ်က္ညီေစမယ္
ကိုယ္စိတ္ႏွစ္ပါးတည္ၿငိမ္ၿပီး ခႏၶာကိုယ္တစ္ခုလံုး က်စ္လ်စ္ေပ်ာ့ေပ်ာင္းစြာနဲ႔ ဟန္ခ်က္ထိန္းႏိုင္ဖို႔၊ မိမိကိုယ္ကိုယ္ယံုၾကည္မႈ အျပည့္အ၀ရွိေနေစဖို႔အတြက္ ေယာဂေလ့က်င့္ခန္းရပ္ေတြက ကူညီေပးႏိုင္ပါတယ္။

မိမိကိုယ္ကို ဟန္ခ်က္ထိန္းညႇိလာႏိုင္ၿပီး ေနထိုင္သြားလာလႈပ္ရွားမႈတိုင္းမွာ အခ်ဳိးတက်မွန္ကန္လာတဲ့အခါ အသက္အရြယ္အရအျဖစ္ မ်ားလာတတ္တဲ့အ႐ိုးအဆစ္မခိုင္ျမဲမႈ၊ ၿပိဳယိုင္လဲက်မႈေတြအားလံုးကို ထိန္းခ်ဳပ္လာႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္ အသက္အရြယ္ရလာတာနဲ႔ အမွ် ခႏၶာကိုယ္ႀကီးမွာ ေလးလံထိုင္းမိႈင္းမႈေတြ ကင္းေဝးေစေအာင္... အဆစ္အျမစ္ေတြ အေကြးအဆန္႔ မေကာင္းေတာ့ပါဘူးရယ္လို႔ မညည္တြားရေလေအာင္… လႈပ္ရွားလိုက္တိုင္းမွာ စုတ္တသပ္သပ္နဲ႔ ညည္းညဴေနရတာမ်ဳိး မျဖစ္ရေလေအာင္...

ပံုမွန္ ေလ့က်င့္ကစား လႈပ္ရွားမႈေလးေတြကို ေဆာင္ရြက္ရင္း က်န္းမာျခင္းလာဘ္တစ္ပါးကို မိမိရရပိုင္ဆိုင္ႏိုင္ၾကပါေစလို႔ အၾကံျပဳတိုက္တြန္း ေရးသားလိုက္ရပါတယ္။